Page 54 - Template 3
P. 54
54 FIETSSPECIAL
DE TELEGRAAF
ZATERDAG 20 APRIL 2019
E-bike-motoren volop in beweging
Compacter,
lichter, zuiniger
en slimmer
Tussen de eerste trapondersteuningssystemen en de huidige generatie zit lichtjaren verschil. De e-bikemotor onder de loep.
Door Rik Booltink
Een van de grootste ver- anderingen op het ge- bied van e-bike-motoren is dat de motor vaker in het midden van de fiets wordt geplaatst in plaats van in het achter- of voorwiel.
„De middenmotor biedt onder- steuning die natuurlijker aanvoelt, want hij drijft direct de as aan en niet de wielen. Je voelt de motor niet trekken, zoals bij de voorwiel- motor”, zegt technisch specialist Erik Hazenberg van Shimano.
„De slipkans in bochten op nat wegdek is er daardoor ook niet.”
E-biken wordt plezieriger door- dat sommige nieuwe systemen tegenwoordig automatisch scha- kelen. We zien dit onder meer terug op het Steps-systeem van Shimano. De elektrisch geschakel- de naaf gaat vanzelf een tandje zwaarder of juist lichter, afhanke- lijk van de snelheid en het aantal pedaalomwentelingen. „Handig is de startmode-functie. Als je in een zware versnelling rijdt en plotse- ling moet stoppen, dan schakelt het systeem automatisch terug naar een lagere versnelling die je vooraf hebt ingegeven. Je fietst altijd gemakkelijk en snel weg vanuit stilstand. Het is ook beter
voor het systeem en de actieradi- us, omdat het optrekken minder energie kost”, legt Hazenberg uit.
Ook op fietsen met de Bosch- systemen Active Line en Perfor- mance Line is elektronisch scha- kelen mogelijk. Het zogeheten eShift – een samenwerking tussen Bosch en versnellingsfabrikanten – integreert elektronische aange- stuurde versnellingen via een speciale interface. Op deze ma- nier is er meer rijcomfort en vei- ligheid, want de fietser kan zich volledig op de weg richten.
De leveranciers van ondersteu- ningssystemen denken na over het thema efficiëntie. Bosch, marktleider in middenmotoren, zegt de componenten van haar systemen – drive units, accu’s en boordcomputers – steeds beter op elkaar af te stemmen, waardoor ze zuiniger worden. Shimano kiest bewust voor productie van motoren met minder power. „Zo- als de E5000, de allernieuwste motor voor city en trekking. Die is zuiniger, waardoor je actieradius groter wordt. Maar levert meer dan voldoende als je de fiets voor stadsgebruik inzet of in het week- einde een tocht over de Veluwe maakt”, zegt Hazenberg.
Ondersteuning op maat
Een ander belangrijk thema is personalisatie. Zo biedt Shimano modellen waarbij je het maximale koppel door de fietsenmaker kan laten instellen op jouw gebruik.
De Zwitserse elektrische fiet- sen-fabrikant Flyer biedt op mo- dellen met Panasonic-motor en het D0- en D1-display de mogelijk- heid om het motorvermogen handmatig terug te schroeven met behulp van de joystick op het stuur en zo in een mum van tijd de actieradius te vergroten.
Doordat ondersteuningssyste- men steeds compacter en lichter worden, zijn ze ook steeds mooier