Page 45 - Template 3
P. 45
VRIJ
ZATERDAG 20 APRIL 2019
nagenoeg onderhoudsvrij. Nog een trede hoger staan de hydraulische schijfremmen bij de Koga, Gazelle en Batavus. Deze bieden prima remkracht onder alle omstandigheden, ook als het plenst.
Schakelen
De standaard in deze categorie is de versnellings- naaf Nexus 8. Daarmee heb je acht versnellingskeu- zes en een behoorlijk bereik dat prima is voor ge- bruik in Nederland. BSP kiest voor een iets goedko- pere schakeloplossing: Nexus 7, met zeven versnel- lingen. De Koga heeft Alfine 8, een systeem met acht versnellingen dat iets lichter loopt dan de testfietsen met Nexus 8. De Gazelle biedt met elf versnellingen (Alfine 11) de meeste schakelvariatie. Alle fietsen, behalve de BSP, hebben een tandriemaandrijving in plaats van een ketting. Die gaat langer mee dan een ketting en is schoner.
Rijgedrag en comfort
Het rijgedrag is bij alle fietsen prima, het zijn voor- al details die het verschil maken. En juist die worden bepaald door persoonlijke voorkeuren. De ene test- fietser zweert bij een wat breder stuur in plaats van
FIETSSPECIAL 45
Bij alle fietsen zijn de spatborden vrij kort
een wat meer gebogen stuur. De andere fietser heeft liever een zacht zadel in plaats van hard. Maak dus altijd een proefrit om te zien wat bij je past. De ergo- nomische handvatten met vleugelvorm vallen in ieder geval bij in de smaak bij de testfietsers. Deze vallen lekker in de handpalm. We vinden op de Pega- sus, Koga en Gazelle. De Pegasus heeft de breedste banden (50 millimeter) en ook die brengen comfort. Met name bij de test op klinkers merk je dat.
Verlichting
De BSP heeft vrij eenvoudige batterijverlichting die minder betrouwbaar is. Beter is het om, zoals bij de andere testfietsen, te werken met dynamoverlichting die praktisch altijd functioneert. De intensiteit van de voorlichtbundel schommelt in deze test tussen de 30 en 50 lux, alleen die van BSP blijft achter. Je zou
JE WORDT NIET ZOMAAR DE BEST GETESTE E-BIKE
e Das Original produceert handgemaakte mium kwaliteit. In recente vergelijkings- troRad, De Telegraaf en de Fietsersbond Original direct als winnaar naar voren. n de rijeigenschappen, de zitpositie, e chique uitstraling. Ook de garanties jaar op de accu en 30 jaar op het frame.