Page 69 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 69

 VRIJ
ZATERDAG 20 APRIL 2019
FIETSSPECIAL 69
Stoer en comfortabel
Model: Coolrider E-Fatbike Prijs € 1995
Toen we overstapten van de kleine EBKE-vouwfiets op deze Coolrider E-Fatbike, was het verschil natuurlijk enorm, maar ook ten opzichte van gangbare e-bikes is deze fatbike een reus. Met de grote banden en het robuuste frame heeft hij wel wat van een vintage motorfiets.
Als je opstapt blijft dat gevoel intact, ondanks een accu in plaats van een tank tussen de knieën en die stilte na het starten. Want dit is een gewone elektrische fiets met trapondersteu- ning tot 25 km/u. Daarom behoeft de fatbike geen kenteken en kun je de helm ook thuis laten.
De elektrische Bafang G06 motor (250 watt) zit in het achterwiel, je schakelt hem in met een druk op een schakelpaneeltje bij je linkerhandvat. Je kunt kiezen uit vijf niveaus trapon- dersteuning. Bovendien kun je die weer combineren met je zeven Shi- mano Tourney/Acera versnellingen die rechts op het stuur te bedienen zijn.
Midden op het stuur zit een digitaal display met de snelheid, afgelegde afstand en het trapondersteunings- niveau. Ook is er een batterijsymbool zichtbaar. Maar die werkt niet al te nauwkeurig, merken we. Terwijl het symbool nog bijna vol aangaf, was de accu toch bijna leeg.
Maar dat was wel pas na 35 plezierige kilometers (maximaal zou je zestig kilometer moeten kunnen halen). Fietsen op deze grote fatbike is een feestje, want je hebt het nodige be- kijks. Onder andere door de grote
26 inch banden die niet schrikken van een kuil of een stoeprand. Ze werken ook als extra vering en brengen dus comfort. De voorvork is bovendien dubbel geveerd en ziet er met zijn vintage led-koplamp ook nog eens leuk uit. De rijervaring is vooral com- fortabel. Scherp met een knietje aan de grond een bocht nemen, past minder bij deze zware E-Fatbike, die net geen twee mille kost.
Info: coolrider.nl
                                    ng op auto
een afstand die je op zo’n klein ding
zelden zult afleggen.
De EBKE fietst niettemin stevig genoeg en ook de schijfremmen geven een veilig gevoel, want ze zijn goed te doseren en hebben voldoende stopkracht.
De vouwfiets is ideaal voor dat laatste stukje van het station naar kantoor of klant. Of voor als je je auto niet dichtbij kunt parkeren, want de EBKE past prima in een gemiddelde kofferbak. De 250 watt achtermotor ondersteunt tot 20 km/u. Je kunt ook rijden zonder te trappen maar dan is je accu uiter- aard eerder leeg.
Uitklappen of vouwen van de fiets
gaat eenvoudig en de constructie voelt solide genoeg aan. Je zet een hendel om en klapt het stuur naar beneden langs het voorwiel en haalt het zadel met pen en al uit het fra- me.
Het opladen van een lege accu vergt ongeveer twee uur geduld. De EBKE is handig als je het laatste stuk van je reis moeten lopen. Hoewel je je kunt afvragen of elektrische onder- steuning hiervoor noodzakelijk is. Voor de echt korte stukjes gebruik- ten wij hem daarom als e-step en trapten we helemaal niet. De EBKE kost minimaal 895 euro, maar is ook te leasen.
Info: ebke.eu
i













































































   67   68   69   70   71