Page 68 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 68

 68 FIETSSPECIAL
Eigenzinnige e-bikes
David & Goliath
De opmars van e-bikes leidt tot een explosie van nieuwe merken en types. We testten er twee, maar verbaasden ons vooral over de diversiteit van het totale aanbod.
Door Jaco Bijlsma
Regelmatig grasduinen we op sites op zoek naar nieuwe tweewielers. Op sites als Evnerds.com zie je de gekste e-bikes en andere voertuigen. Ze hebben vaak zo’n futuristisch design dat je je afvraagt of ze wel geschikt zijn voor de wereld van 2019.
Dat blijkt bij sommige aanbiedingen wel degelijk het geval, want ook op gewone sites als Speurders en andere marktplaatsen kom je deze leuke alternatie- ven al tegen. Het is alleen niet altijd duidelijk wat voor tweewieler het precies is en of deze ook in Nederland is goedgekeurd.
Voor een gewone e-bike die niet sneller kan dan
25 km/u is dat niet zo’n issue, want daarvoor geldt geen kenteken- of keuringsplicht. Wel wil je weten hoe het zit met al die trendy e-steps of het vouwfiets- je dat wij probeerden. Die laatste heeft bijvoorbeeld handgas waarmee je zonder trappen toch vooruit- gaat. Is het dan niet toch een snorfiets?
„Er is veel onduidelijkheid en de regelgeving is nog in ontwikkeling”, zegt Floris Liebrand, woordvoerder van de RAI-Vereniging, belangenbehartiger van de fietsbranche. „We moeten ons hierbij wel afvragen hoe het zit met de bouwkwaliteit. Ook van de accu’s. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de veiligheid.”
Op de site vraaghetdepolitie.nl staan al de nodige antwoorden over bijvoorbeeld elektrische steps. Die worden gezien als snorfiets maar mogen niet sneller gaan dan 18 km/u, de bestuurder moet zes- tien jaar zijn en step moet verzekerd zijn. Gaat de step wel sneller, dan noemt men het een motorstep en is het een snor- of bromfiets. Hiervoor moet de bestuurder een rijbewijs hebben en de step zelf een type-goedkeuring hebben. ●
DE TELEGRAAF ZATERDAG 20 APRIL 2019
   Mooie aanvull
Model: EBKE Prijs € 895
Het eerste alternatief dat we probe- ren als aanvulling op de auto of het openbaar vervoer is de EBKE. Het is een kleine, hip ogende vouwfiets
met een elektromotor. Het leuk gevormde frame is gemaakt
van een aluminiumlegering en het fietsje weegt inclu- sief accu 17,5 kg.
Je kunt uiteraard het stuur
en zadel flink verstellen maar als langere bestuurder wil je
nog iets meer zadelpen-lengte.
Het fietsje haalt met een volle accu tussen de 20 en 30 km, maar dat is
       i













































































   66   67   68   69   70