Page 65 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 65

  VRIJ
ZATERDAG 20 APRIL 2019
mooie looks schurkt de fiets namelijk aan tegen het materiaal waarmee ook profs koersen, al zijn er qua specificaties uiteraard genoeg verschillen. De fiets is afgemonteerd met grotendeels Shimano 105-onder- delen, behalve het crankstel. Daarmee komt Merida met de hakken over de sloot, want eigenlijk zouden we hier graag onderdelen uit een hogere groep zien. De fiets heeft een vrij korte achterbrug, waardoor je meer druk zet op het achterwiel.
De fiets reageert vlot op elke beweging en is zeker geen luie fiets. Met het crankstel (ketting- bladen: 52/36) en de cassette (11/30) is deze Merida gemaakt voor sportievelingen die vooral in eigen land hard vooruit willen.
Cube
Natuurlijk is smaak persoonlijk, maar we weten bijna wel zeker dat iedere racefietser die dit Cu- be-model bekijkt, vindt dat dit niet-alledaagse design er mag zijn. De framevormen zijn geslaagd met enkele scherpe hoeken. Ook fraai is het punt waar de zitbuis, bovenbuis en staande achtervork samenkomen. Met de kortere bovenbuis en het hogere balhoofdbuis toont deze racefiets zijn
ware aard: het is er vooral eentje die gericht is op endurance, dus op oneindig lang kilometers vreten, op een comfortabele manier.
Je zit wat rechter op het zadel, meer ontspannen. Met enkel onderdelen uit de Ultegra-groep heeft deze Cube een prima afmontage.
Specialized
Specialized sprokkelt de pluspunten vooral met het fraaie, stijve frame van carbon. Snel en efficiënt zijn al snel de woorden die bovenkomen bij de be- schrijving van de geometrie.
Aan comfort ook geen gebrek. De fiets heeft name-
Racefietsen van 849 tot 1500 euro
FIETSSPECIAL 65
  Materiaalgebruik, comfort, afwerking... niets ontgaat professional Henk Baars, die ijverig aantekeningen maakt.
lijk een vering: in de balhoofdbuis zit een zuiger met een veerweg van 20 millimeter. Op onverharde paden krijgt je lichaam geeen pak rammel. Ook als je een fiets zoekt met veel demping vanwege fysieke klachten, maak je met dit systeem een goede keuze. Op het vlakke wegdek is de vering echter overbodig. Dankzij de schijfremmen kunnen ook bredere ban- den worden gestoken voor nog meer comfort.
Minder te spreken zijn we over de afmontage. Specialized kiest voor Tiagra-derailleurs; een iets hogere kwaliteit had best gemogen. Op de cassette
             Specialized Allez Sport
Merida Scultura 500
adviesprijs €1449,--
Triban GRVL 520
        rijgedrag frame opbouw techniek materiaal alg. indruk
adviesprijs €1049,-- frame aluminium
adviesprijs
frame
gewicht
versnelling remmen
€849,99
aluminium
10,6 kg
Shimano
105
schijf (H)
  frame aluminium gewicht n.b.       gewicht 9,85 kg
      versnellin Shimano Sora
remmen velg
versnelling Shimano Ultegra mix
remmen velg
          





























































   63   64   65   66   67