Page 60 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 60

  PARTNERCONTENT |
Duitse betrouwbaarheid met Nederlandse trekjes
 Wie een e-bike zoekt waar je op kunt vertrouwen en de sier mee kan maken, kan zich eens laten verrassen door Kalkhoff, dat al sinds 1919 is gespecialiseerd in het maken van fietsen.
Tekst TJERK DE VRIES | Beeld KALKHOFF
Fietsen; daar hebben Nederlanders verstand van. En van voertuigen maken, weten ze in Duitsland wel een en ander. Bij Kalkhoff is het beste
van deze twee werelden samengekomen. Dit jaar bestaat de fietsfirma 100 jaar.
In 1919 was het de 16-jarige Heinrich Kalkhoff die vanuit het ouderlijk huis in Cloppenburg begon met het verkopen van fietsonderdelen. Toen hij vier jaar later startte met het produceren van frames, was de eerste fietsfabriek ontstaan.
En de eeuwling gaat al 100 jaar met zijn tijd mee. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat bij Kalkhoff de elektrische fiets het levenslicht zag. Dat was in 2007. Deze ontwikkeling vormde de meest succesvolle stap uit de recente geschiedenis van de firma.
Met de herlancering van het merk in 2015 versterkte Kalkhoff zijn positie als een van de leidende e-bikeaanbieders van Europa. Datzelfde jaar werd de revolutionaire Kalkhoff Integrale geïntroduceerd, de eerste middenmotor-e-bike met volledig
geïntegreerde accu. Vandaag de dag
zijn de fietsen weer een stapje verder in
hun ontwikkeling. Door frisse ideeën, baanbrekende technologieën op basis van de nieuwste kennis en inzichten, en een flinke dosis passie, verrast Kalkhoff telkens weer. De fietsen kenmerken zich, naast de volledig geïntegreerde accu, door mooie kleuren
en design, hoge kwaliteit en de redelijke prijzen. Een Kalkhoff herken je meteen aan het design, dat een beetje Scandinavisch aandoet.
Het gewone moet bijzonder worden van Kalkhoff. Of het nou een ritje door het bos betreft, of de dagelijkse tocht naar het werk; het doel van de fabrikant is dat het allemaal nét even leuker wordt. Kalkhoff hanteert drie belangrijke principes; een soort drie geboden: ‘Alles wat wij doen, moet optimaal
comfort bieden. Alles wat wij doen, moet uitmuntend zijn. En alles wat wij doen, moet mobiliteit makkelijker maken.’
Het bedrijf is heel goed ingesprongen, is het veranderende imago van de elektrische fiets. “Eigenlijk is volledig onterecht het beeld gecreëerd dat dit soort fietsen specifiek voor ouderen zouden zijn”, zegt Lisa-Maria Schouten van Kalkhoff. “Dat heeft de markt eigenlijk zelf gedaan door zich in eerste instantie op die doelgroep te richten. Maar als je ziet hoe stijlvol deze fietsen zijn en hoe snel je ermee rijdt, zijn ze ook ideaal voor jongeren die langere afstanden moeten afleggen en voor woon-werkverkeer.”
Dat heeft de jongere generatie inmiddels ook ontdekt. Het stigma dat elektrische fietsen voor ouderen zijn, is volledig achterhaald.
En dus wordt ook het uiterlijk van de fietsen van Kalkhoff aangepast aan de eisen die de moderne tijd eraan stelt.
Heel stoer zijn de trekkingfietsen van de firma. Zeg maar de SUV’s onder de fietsen. De bredere banden maken de fiets erg geschikt voor avontuurlijke tochten, maar ook voor het fietsen door de stad en naar het werk. Het zijn fietsen voor eenieder
die van alles net een beetje meer wil: Meer rijplezier, meer stabiliteit en meer opties waar de fiets voor gebruikt kan worden.
  Speciaal voor Hollanders
Kalkhoff heeft goed geluisterd naar wat Nederlanders willen en is gekomen met het Benelux- model. Hoewel de naam doet vermoeden dat ook andere buurlanden hierbij hun zin hebben gekregen, gaat het toch echt voornamelijk om de Hollanders. Zo vinden wij het doodnormaal dat een fiets wordt geleverd met een zogenoemd ART slot, waar het sleuteltje inzit als de fiets niet op slot staat. Dat is in ons land verplicht vanwege de verzekering. In andere landen is dat niet gebruikelijk. Hetzelfde geldt voor bagagedragers met snelbinders en jasbeschermers. Typisch Nederlandse behoeftes die door Kalkhoff worden vervuld.
Meer weten? Kijk op www.kalkhoff-bikes.com












































































   58   59   60   61   62