Page 55 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 55

 VRIJ
ZATERDAG 20 APRIL 2019
FIETSSPECIAL 55
    in de fiets geïntegreerd. Technisch specialist Hazenberg:
„Inmiddels lukt het de systemen op zo’n manier te integreren, dat je de ondersteuning bijna niet ziet. De motoren en accu’s zijn compacter en lichter. Ik vraag me wel af of we daarin nog veel ver- der kunnen gaan. Onze E5000- motor bijvoorbeeld is met 2,5 kilo de lichtste die er is. Compactheid is overigens niet het allerbelang- rijkste voor de prestaties en effi- ciëntie van een fiets. Maar het speelt zeker wel mee.”
Slimme systemen
Connectiviteit is een belangrijk
aspect bij de ontwikkeling van e-bike-motoren. Doordat e-bike- componenten met elkaar zijn verbonden, kan het systeem mee- denken met de fietser.
Hazenberg: „De autowereld is een mooi voorbeeld van waar het bij e-bikes naartoe zou kunnen gaan. Bij de nieuwste modellen gaat de auto van het slot wanneer je in de buurt bent, begint de verwarming te draaien en wordt de radio op de favoriete zender afgestemd. Iets soortgelijks gaan we met elektrische fietsen mis- schien ook zien.”
Een aantal modellen biedt al een app die je telefoon omtovert
’Systeem kan tegenwoordig meedenken met de fietser’
tot een display waarop tijd, ver- snelling, snelheid, gereden af- stand en zelfs een melding voor een onderhoudsbeurt kunnen worden weergegeven. Voor spor- tieve fietsers die navigatie gebrui- ken, heeft Shimano een samen- werking met Garmin en Sigma. Bosch kwam nog niet zo lang geleden met Cobi.Bike dat van de e-bikes met Bosch-motoren een smartbike maakt. Het systeem verbindt de smartphone, apps en sensoren met de e-bike. Op die manier ontstaan nieuwe functies, zoals fitnesstracking, navigatie, streaming van muziek en diefstal- beveiliging. ●
 






















































































   53   54   55   56   57