Page 24 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 24

 24 FIETSSPECIAL DE TELEGRAAF ZATERDAG 20 APRIL 2019
E-bikes - categorie 2 middenmotor en naafversnelling
        Gazelle Grenoble C7+ HMB Elite ★★★★✩
Prijs: € 3199 (met 500 Wh. accu). Gewicht fiets met accu 27,1 kg, accu 3,0 kg.
Actieradius op zware testparcours is goed: 57 km = 11,4 km/100 Wh. Accu geïntegreerd in onderste framebuis. Redelijk makkelijk uitneembaar. Laadsnelheid: 160 watt (=snel).
Intuvia display van Bosch is fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar. In midden van stuur en bediening links bij handvat. Prettige knopjes met klikjes.
Active Line plus middenmotor van Bosch. Ondersteuning, met kracht- sensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar, geen weer- stand met ondersteuning uit.
Fiets afgemonteerd met Nexus7 versnellingsnaaf, hydraulische velg- remmen en redelijke koplamp. Voor- en achter verlichting fraai geïnte- greerd in spatborden en goed zicht- baar vanaf de zijkant. Voorvering in de balhoofdbuis. Verende zadelpen had een beetje speling. Dichte ket- tingkast. Met 28 cm bracket lekker lage instap.
De fiets kreeg op zich een goede beoordeling en ondersteuning en rijgedrag is goed. Ondersteuning viel in combinatie met de Nexus7 naaf wat tegen vooral heuvel op. Terugschakelen heuvel op ging ook zwaar.
Batavus Wayz E-go® Deluxe
★★★★✩
Prijs: € 2099 (met de geteste 522 Wh. accu) Gewicht fiets met
accu 28,2 kg, accu 3,2 kg.
Actieradius op zware testparcours is redelijk: 47 km = 9,0 km/100 Wh. Accu geplaatst in de drager. Uitnemen gaat makkelijk. Laadsnelheid: 80 watt (=langzaam).
Heeft een niet-afneembaar display in het midden van het stuur. Knop- jes links zitten wat dicht bij elkaar. Display heeft witte letters op donke- re achtergrond.
Voorzien van de E-motion Perfor- mance middenmotor. De ondersteu- ning, met krachtsensor, is goed, maar start wel met lichte vertraging. Motor licht hoorbaar.
Fiets afgemonteerd met Nexus7 versnellingsnaaf, rollerbrakes mati- ge koplamp en dichte kettingkast. Matige verende voorvork en frame had wat stijver gemogen.
De testrijders beoordeelden de fiets op ondersteuning, rijgedrag en comfort net onder gemiddeld. Voor- al de lichte vertraging in ondersteu- ning werd bij terugschakelen heuvel op als lastig ervaren.
Brinckers Le Mans M330
★★★★✩
Prijs: € 2999 (met 468 Wh. accu). Gewicht fiets met accu 26,3 kg, accu 2,9 kg.
Actieradius op zware testparcours is redelijk: 42 km = 9,0 km/100 Wh. Accu geplaatst op onderste frame- buis. Uitnemen niet zo makkelijk omdat bovenste framebuis in de weg zit. Laadsnelheid: 80 watt (=langzaam).
Goed afleesbaar in het midden van stuur en bediening links bij handvat. Prettige knopjes met klikjes. Knop- jes voor licht, aan/uit en info wel erg dicht bij elkaar geplaatst. Weergave inhoud accu met alleen streepjes niet erg duidelijk.
Bafang M400 middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor, is vloeiend en onder alle omstandig- heden goed. Vooral heuvel op lekker krachtig. Motor licht hoorbaar, weinig weerstand met ondersteu- ning uit. Start wel vrij fel.
Fiets afgemonteerd met traploze Enviolo versnellingsnaaf, hydrauli- sche schijfremmen en matige kop- lamp. Chainglider kettingkast is kwetsbaar.
De ondersteuning was goed en rijgedrag ook, maar comfort had beter gekund door ontbreken vering en diepe zit.
    Accu
Display
Ondersteuning
Beoordeling fiets
Beoordeling testrijders 7,3
Accu
Display
Ondersteuning
Beoordeling fiets
Beoordeling testrijders 7,3
Accu
Display
Ondersteuning
Beoordeling fiets
Beoordeling testrijders 7,3
  Eindconclusie
Zeer scherp geprijsde fiets. Maar wel een fiets die op veel punten net wat minder presteert dan de goed scorende fietsen.
  Eindconclusie
Goede fiets met goede onder- steuning. Maar wel een Spartaan- se fiets.
  Eindconclusie
Mooie en goed rijdende fiets met prima ondersteuning. Wel een wat lage beoordeling van de testrijders.
 de nationale
FIETSTEST


















































   22   23   24   25   26