Page 11 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 11

 VRIJ
ZATERDAG 20 APRIL 2019
FIETSSPECIAL 11
 Verschillende A-merken claimen al grote successen, waaronder Gazelle en Sparta.
Veiligheid voor alles
Hydraulische schijfremmen nemen steeds meer de overhand. Hiermee is er remkracht onder alle om- standigheden, kun je gedoseerd remmen en slijten velgen niet. In de test zien we in categorieën 2 en 3 dat hydraulische schijfremmen de hydraulische velgremmen beetje bij beetje verdrijven; in circa twee derde van de gevallen is een schijfrem gemon- teerd. Ook bij speed pedelecs zijn schijfremmen de basis. De schijven waarmee fabrikanten hun snellere e-bikeversie uitrusten, worden ook steeds wat gro- ter. Soms zelfs meer dan 200 millimeter, wat het remvermogen nog verder vergroot. Veiligheid is sowieso belangrijk bij elektrische fietsen. Sinds eind vorig jaar zien we op verschillende fietsen een anti- blokkeersysteem (ABS) van Bosch. Dat haalt de rem- druk van de voorrem als het achterwiel los komt.
Op de sportieve toer
De elektrische stadsfiets is er al langere tijd, maar tegenwoordig vinden ook sportievere e-bikes gretig aftrek. En dan hebben we het niet alleen over (trek- king)fietsen met een sportief uiterlijk, maar ook over mountainbikes en racefietsen met ondersteuning.
Deze vallen in de smaak bij met name mensen die altijd al hebben gesport, maar nu een duw in de rug kunnen gebruiken. En bij mensen die steun nodig hebben om toch weer aan het fietsen te komen. Dankzij de krachtige motoren, mooi geïntegreerd in de fiets, neemt de interesse toe. ●
Zijn het geen plaatjes, die e-bikes?
    
























































































   9   10   11   12   13