Page 10 - Telegraaf Fietstest 2019
P. 10

 10 FIETSSPECIAL
DE TELEGRAAF
ZATERDAG 20 APRIL 2019
  Hydraulische schijfremmen bezig aan een opmars
lange dag in het zadel wilt zitten. Maar wanneer je enkel korte ritten maakt, kun je prima af met min- der.”
Accu in de buis
Veruit de meestverkochte e-bikes zijn die met middenmotor. Omdat je direct de trapas aandrijft en niet de wielen, voelt de ondersteuning natuurlijker. Steeds vaker hebben deze een robuustere uitstraling met brede banden en oversized buizen, soms met wel een diameter van ruim negentig millimeter. Op zich een logische ontwikkeling, want de snelheid bij e-bikes (en zeker de snellere speed pedelecs) gaat omhoog en stijve frames met dikkere buizen geven meer stabiliteit.
Een andere reden voor dikkere buizen is dat steeds meer merken ervoor kiezen om de accu niet in de bagagedrager of op het frame te bevestigen, maar in de schuine onderbuis.
Voordeel is dat het zwaartepunt van de fiets cen- traal tussen de wielen ligt, wat de wendbaarheid ten goede komt. Bovendien ligt het zwaartepunt lager, wat extra stabiliteit brengt. Testfietsen met zogehe- ten intube accu’s zijn de Gazelle Grenoble Elite, de Ebike Manufactur 5NF (categorie 2) en de Cannonda- le Tesoro (categorie 3).
Uit het zicht
Integratie van onderdelen stopt niet bij de accu. Ook andere onderdelen worden zo veel mogelijk uit het zicht gewerkt. Denk aan kabels die al vroegtijdig in het frame verdwijnen en verlichting die – gevoed door de accu – in spatborden, vork of bagagedrager wordt verwerkt.
Het ziet er allemaal netjes uit. Bovendien is het praktisch, omdat een geïntegreerde constructie net wat degelijker is en het schoonmaken een fractie gemakkelijker.
Een enkele fabrikant kiest er tegenwoordig voor om displays in de bovenbuis in te bouwen. Qua fra- me-integratie valt in de test vooral de Sparta M8B in positieve zin op.
Geavanceerde technologie
De opties op fietsdisplays worden steeds uitgebrei- der. Zo zijn er exemplaren die tonen hoeveel power je levert (in de test de Ebike Manufactur 5NF (catego- rie 2), Specialized Como, Flyer Upstreet5 en Cannon- dale Neo (categorie 3)). Bakker: „Handig als je op je gezondheid moet letten en wilt voorkomen dat je te lui of juist te inspannend fietst. De technologische mogelijkheden dijen de komende jaren alleen maar uit. Iets anders dat we snel gaan zien, is een automa- tische melding zodra de fiets toe is aan een onder- houdsbeurt.”
Elektrische fietsen zijn populair, ook bij dieven. Track & trace-functies helpen om diefstal te voorko- men en gestolen e-bikes terug te vinden. In de fiets zit een zendertje verborgen, vaak met gps-signaal. In samenwerking met een opsporingsdienst en politie kan de fiets worden gelokaliseerd en opgespoord.
    


















































































   8   9   10   11   12